BLOGI

EtusivuBlogiÖljynkulutus

Öljynkulutus

Volgswagen-konsernia vaivaa suuri moottoriöljynkulutus; mitä täytyy tietää? Autoilijan ABC ongelmasta

Suuri moottoriöljynkulutus vaivaa tiettyjä Volkswagen-konsernin, erityisesti vuosimallien 2009-2011, EA888-tyypin bensiinimoottoreita. Kyseistä moottoria on käytetty Seateissa, Skodissa ja Volkswageneissa, mutta ongelmia esiintyy erityisesti Audeissa. Öljynkulutuksen perimmäinen syy on puhtaasti suunnitteluvirhe, minkä takia vasta ajokilometrien karttuessa männän öljyrenkaiden liian pienet öljynpaluureiät tukkeutuvat öljykarstasta ja öljy pääsee niiden ohi palotilaan.

Minkä takia se on ongelma autoilijalle?

Kyseessä on tyyppivika, joka vaatii ehdottomasti korjausta. Korjaamatta jättäminen vaikuttaisi auton arvoon merkittävästi, pahimmillaan 9 000 euroa. Pelkästään öljyn vaihto tai lisääminen ei tässä tapauksessa riitä, sillä ongelma voi johtaa suurempiin vaurioihin, kuten sylintereiden naarmuuntumiseen ja kulumiseen, jonka seurauksena tehot alenevat. Sylinterissä palanut öljy kuormittaa katalysaattoria ja tuhoaa sitä vähitellen. Remontti kannattaa siis tehdä, sillä auton myynti helpottuu huomattavasti ja toimenpide nostaa ajoneuvon arvoa kiitettävästi. Rikkinäistä autoa ei kannata yrittää myydä päästäkseen helpommalla, koska siitä joutuu kuitenkin vastuuseen.

Mitä kannattaa tehdä, jos epäilee vikaa omassa autossa?

Yleisohjeena on ottaa yhteyttä auton merkkihuoltoon ja pyytää virallista öljynkulutusmittausta. Jos testikilometrien jälkeen öljynkulutus on yli sallitun rajan, ongelma on selvillä ja öljynkulutusremontti täytyy tehdä. Kuluttajan kannattaa kuitenkin kilpailuttaa autohuoltoja, varsinkin jos maahantuoja ei ole valmis kustantamaan työn osuutta korjauksesta. Merkkikorjaamot tarjoavat varteenotettavan vaihtoehdon kalliimmasta hinnasta huolimatta, mutta toimialalla on runsaasti luotettavia ja laadukkaita korjaamoja, joista saa asiantuntevaa palvelua – usein vielä edullisempaan hintaan. Riippuen korjaamosta, loppuhinta voi vaihdella 3 000 ja 7 000 euron välillä. Useat moottorikoneistamot kirjaavat tehdyt korjaukset huoltokirjaan ja viimeistään kuitista selviää, mitä osia on vaihdettu. Autoilijan on hyvä muistaa, että ainoastaan moottorinohjauksen vaihtaminen pitää tehdä merkkihuollossa, muuten siellä käyminen ei ole välttämättömyys edes takuuaikana.

Kuka korvaa?

Kuluttajaa kiinnostaa varmasti, kenellä on korvausvastuu tällaisessa tilanteessa. Silloin kun vialliset autot olivat takuunalaisia, takuu vastasi korjauksesta. Takuuajan jälkeenkin autonvalmistaja on ainakin osittain noudattanut tiettyä virhevastuuta hyväntahtoisuuden nimissä. Asiakkaalle maksettavaksi jäävä summa on keskustelupalstojen mukaan vaihdellut merkittävästi aina nollasta eurosta kaikkiin kustannuksiin saakka. Tapauskohtaisissa arvioissa huomioidaan auton kilometrimäärä, ikä ja ostopaikka. Kustannuksia jaettaessa on otettava muutama seikka huomioon: huoltohistorian on oltava aukoton, öljynvaihtoväli ei saa ylittyä ja käytetyn öljyn on oltava laadultaan oikeaa, jotta maahantuoja suostuu osallistumaan kustannuksiin.

Kuluttajaviranomainen on ottanut kantaa ostajan ja myyjän oikeuksiin ja velvollisuuksiin käytettyjen ajoneuvojen kaupassa. Myyjä ei vastaa normaalista kulumisesta johtuvista vioista ja ostajan on varauduttava siihen, että käytettynä ostettuun autoon saattaa joutua tekemään korjauksia suhteellisen pian kaupanteon jälkeen. Korjauskustannukset eivät kuitenkaan saa muodostua kohtuuttoman korkeiksi auton ikä, kauppahinta ja sillä ajetut kilometrit huomioon ottaen. Kuluttajansuoja on asiakkaan puolella silloin, jos autossa havaitaan vika puolen vuoden kuluessa autokaupasta. Silloin vian oletetaan olleen autossa jo myyntihetkellä. Virhevastuun perusteella myyjäliikkeen tulisi osallistua korjauskustannuksiin, mutta täysin ilmaiseksi korjaus ei ostajalle tule: auto tulee korjauksen jälkeen parempaan kuntoon, jolloin kustannusvelvollisuus siirtyy osaksi asiakkaalle.

Jos haluaa kyseisellä tyyppivialla kirotun auton, ei tarvitse heittää unelmia roskiin, vaan kannattaa kiinnittää huomiota myytävän yksilön huoltohistoriaan. Myyjällä täytyy olla dokumentti siitä, mitä on huollettu ja mitä osia on vaihdettu. Auto mielletään asiallisen moottorihuollon jälkeen olevan kunnossa, eikä muita radikaaleja toimenpiteitä tarvita asian tiimoilta.

TEMPLATE_POSTTITLE
Merkkihuolto
Merkkihuolto ei ole pakollinen, takuu säilyy muissakin huolloissa
23.06.2020
TEMPLATE_POSTTITLE
Öljynkulutus
Volgswagen-konsernia vaivaa suuri moottoriöljynkulutus; mitä täytyy tietää? Autoilijan ABC ongelmasta
12.03.2020
TEMPLATE_POSTTITLE
Mekatroniikka
Vaihteistovika tai ketjuvika ei ole syy menettää yöunia – DSG ja TSI selitettynä
12.03.2020

© Tammer Diesel 2020 • EvästeetTietosuojaseloste